Ook in de wereld van het speelgoed wordt
stevig zaken gedaan. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de cijfers die
speelgoedfabrikant Hasbro vorige week presenteerde.
Fysiek en online spelen
Het Amerikaanse bedrijf is na Lego en Mattel
de nummer 3 in de wereld. Zowel de omzet als de winst ging het afgelopen
kwartaal flink omhoog. Het gaat bij de verkoop van producten niet alleen meer
om fysieke spellen, ook online wordt er flink veel omgezet.
Monopoly flinke winstgenerator
Hasbro bezit de rechten van het monopolyspel.
Al decennia lang is dit spel wereldwijd een hit. In vele landen werden
evenzovele versies uitgegeven, met daarop de straatnamen die passen bij het
land. Het is Hasbro inmiddels ook gelukt om een online versie van het spel te
presenteren. Het bedrijf heeft hiermee zoveel succes, dat deze vorm van online
gaming de winst stevig in opwaartse richting duwt.
Omzet en
nettowinst omhoog
Hasbro verkocht in het afgelopen kwartaal 2,2
procent meer speelgoed en zette daarmee een omzet neer van 849,7 miljoen
dollar. Hasbro zelf gaf aan dat het al rekening had gehouden met de mooie
cijfers. De nettowinst die het bedrijf wist te genereren, verbaasde echter
menig analist. Door een stijging met 41 procent kwam die nettowinst uit op bijna
69 miljoen dollar. Hiermee steeg de winst per aandeel tot maar liefst 0,54
dollar.
Ook verkoop fysiek speelgoed stijgt
Hasbro lijkt zich tegen de stroom in goed
staande te houden. Werd eigenlijk algemeen aangenomen dat fysiek spelmateriaal
zijn langste tijd heeft gehad, het bedrijf bewijst het tegendeel. Zo steeg
bijvoorbeeld de verkoop van de traditionele bordversies van Cluedo en Monopoly.
Ook met de poppen Cinderella en Frozen boekte de onderneming groot succes. Het
wist voor deze poppen in een eerder stadium de rechten te vergaren van het
Disneyconcern en zet nu met veel succes deze filmidolen in de markt. Daarnaast
doen de Nerf- en Transformer-producten het prima. Hasbro wordt in deze gevallen
vergeleken met concurrent Mattel, dat onlangs juist tegenvallende cijfers
presenteerde. Bij Mattel zijn die deels te verklaren uit de afnemende verkoop
van Barbiepoppen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten