Uit
onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van
Banken (NVB) is gebleken dat de schade door fraude in het Nederlandse
betalingsverkeer in 2014 bijna is gehalveerd in vergelijking met het jaar
daarvoor. Zo bedroeg het totale bedrag aan schade door fraude in het
Nederlandse betaalverkeer in 2013 nog 33,3 miljoen euro, terwijl men in 2014
‘maar’ 17,3 miljard euro aan schade door fraude met Nederlands betaalverkeer
kon tellen. Daarnaast daalde niet alleen het totale schadebedrag door fraude
met betalingsverkeer, maar is de schade door fraude met internetbankieren ook
drastisch gedaald met 51 procent tot 4,7 miljoen euro. Zeker omdat
internetbankieren steeds populairder is geworden en juist meer wordt gebruikt
door de Nederlandse consument om betalingen te voldoen, is dit een opvallend
gegeven. Hoe het komt dat de schade door fraude in het Nederlandse
betalingsverkeer is gedaald en welke vormen van fraude in het Nederlandse
betaalverkeer voornamelijk minder schade hebben opgeleverd, lees je in dit
artikel.
Daling door fraudeaanpak en slimme consumenten
Er
zijn twee redenen aan te wijzen voor de dalende schade door fraude in het
Nederlandse betaalverkeer. Ten eerste wordt de daling in de schade verklaard
door de gezamenlijke fraudeaanpak van banken, politie en justitie, die in 2014
zeer succesvol is geweest. Door deze gezamenlijke fraudeaanpak konden fraudeurs
namelijk niet alleen gemakkelijker opgespoord worden, maar werden verdachte
betalingen ook vaker tegengehouden. Voornamelijk de strijd tegen malware,
waarbij criminelen de computers van consumenten besmetten met software om geld
van online betalingen te onderscheppen, is in 2014 zeer succesvol geweest. Dit
komt mede omdat de fraudedetectiesystemen van Nederlandse banken sterk zijn
verbeterd, waardoor de schade van deze vorm van fraude in 2014 is gedaald met
90 procent tot 500.000 euro.
Daarnaast
denkt NVB-voorzitter Chris Buijink dat de dalende schade niet alleen te
verklaren is door de succesvolle gezamenlijke aanpak van banken, politie en
justitie, maar ook aan de veranderende houding van de consument. Zo trapt de
consument veel minder snel in de trucs van criminelen, waardoor het bedrag van
de schade door fraude flink is gedaald. De reden dat de consument minder snel
in de trucs van criminelen trapt, heeft onder andere te maken met een grotere bewustwording
onder de Nederlandse consument door diverse nationale campagnes over fraude in
het Nederlandse betalingsverkeer.
Ook minder schade door phishing en skimmen
Twee
vormen van fraude die flink zijn gedaald, zijn phishing en skimmen. Deze vormen
van fraude maakten in 2013 nog veel slachtoffers, terwijl het aantal
slachtoffers en het bedrag aan schade in 2014 plotseling veel lager was. Waar
er in 2013 nog veel schade werd geleden door phishing (het via internet
achterhalen van betalingsgegevens) en skimmen (het plunderen van
betaalrekeningen met gekopieerde passen), is de schade van deze vormen van
fraude in 2014 namelijk flink gedaald. Zo was de schade van phishing in 2013
nog 4,7 miljoen, maar daalde dit bedrag in 2014 naar 3,9 miljoen. Bij skimmen
was er in 2013 nog sprake van een schade van 6,8 miljoen, terwijl dit in 2014
nog ‘slechts’ 1,3 miljoen was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten