Luchtvaartmaatschappij KLM heeft steeds meer
last van prijsvechters en concurrentie uit het Midden-Oosten. Ook een slepend
cao-conflict bezorgde de luchtvaartmaatschappij de afgelopen tijd veel
hoofdbrekens.
Personeelsstop en bezuinigingen
Al in het derde kwartaal van 2014 bleek de
operationele winst van KLM met ruim een kwart gedaald. Ondanks de sterk dalende
brandstofprijzen bedroeg de operationele winst slechts 256 miljoen euro.
Natuurlijk zocht de luchtvaartmaatschappij actief naar middelen om het tij te
keren. Op 27 november maakte topman Pieter Elbers een voorgenomen bezuiniging
bekend van 700 miljoen euro. Deze taakstelling werd gespreid over de komende
vijf jaar. Ook kondigde KLM een directe stop af op het aannemen van Nederlands
en Aziatisch cabinepersoneel. De cabinebonden lieten direct weten dat het
vertrouwen was beschaamd.
Vluchten geschrapt
De cao-onderhandelen die volgden liepen uit op
een slepend cao-conflict. Op 19 maart zag KLM zich gedwongen een flink aantal
vluchten uit het vluchtschema te halen. Het ging om 22 retourvluchten waarvoor
de KLM stelde niet voldoende personeel te hebben vanwege het cao-conflict. De
cabinevakbonden stelden hiertegenover dat een laag rendement op deze vluchten
de werkelijke reden tot annulering was. Pas op 27 maart 2015 werd het
cao-conflict opgelost. De luchtvaartmaatschappij voegde toen snel weer de
geschrapte vluchten naar Colombia en Canada toe.
Dreamliner uitgesteld
De slechte kaspositie van KLM leidde tot
verdere problemen. Voor 2015 stond een investering van 550 miljoen euro op het
programma. Twee Boeings 787-9 Dreamliner stonden hiervoor in bestelling. Op 17
maart werd bekend dat KLM de levering hiervan heeft uitgesteld. Een grote
tegenvaller, want de Dreamliner vliegt veel goedkoper. KLM heeft deze besparing
nodig om te kunnen overleven. Wel zal het voor oktober geplande toestel gewoon
worden geleverd. Dit zal op Bahrein gaan vliegen.
Grote belangstelling beleggers
Beleggers lijken intussen niet aan de
luchtvaartmaatschappij te twijfelen. Op 10 april werd bekend dat Air France-KLM
vanwege grote belangstelling haar recente achtergestelde obligatielening
verhoogt met 200 miljoen euro. Hiertegenover stelt Air France-KLM zich ten doel
haar nettoschuld met 0,2 miljard euro te verlagen.
Binaire opties Air France-KLM
Je kunt trouwens Binaire opties handelen op aandelen Air France-KLM.
Het begint bij de keuze voor de juiste broker. Bekijk bijvoorbeeld eens deze
review van Optie24.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten