De Franse supermarktketen Carrefour heeft in
2014 een goed jaar gehad. Zo bedroeg de operationele winst van de
supermarktketen in 2014 ruim 2,4 miljard euro en heeft Carrefour een
winststijging genoten van 11 procent in vergelijking met 2013, waardoor 2014
zeker een succesvol jaar genoemd kan worden.
De supermarktketen doet overigens al langer
goed, want ook in het jaar 2013 boekte men goede resultaten. In dit jaar kwam
de oplevering van de winst voornamelijk voor rekening van de Franse thuismarkt,
maar in 2014 lijkt met name Zuid-Amerika te hebben bijgedragen aan de goede
resultaten van Carrefour.
Een stijgend aandeel
Daarnaast heeft Carrefour niet alleen goede
resultaten geboekt op het gebied van operationele winst, maar is ook de koers
van het aandeel nog steeds stijgende. Zo sloot de koers van het aandeel
Carrefour op vrijdag 6 maart op 31,05 euro: een niveau dat sinds mei 2011 niet
meer behaald was door de supermarktketen. In 2012 was er zelfs een dieptepunt
in de lijn van het aandeel van Carrefour, maar de supermarktketen lijkt nu
helemaal genezen te zijn van de slechte koers van het aandeel van dat jaar.
Een stijgende koers door projecten buiten Europa
De reden dat de koers van het aandeel nog
steeds stijgt, heeft onder andere te maken met het feit dat Carrefour nog
steeds bezig is met veel nieuwe projecten. Zo blijft het bedrijf zich
ontwikkelen en uitbreiden, onder andere in Kenia, Oman, Qatar, Koeweit, Bahrein
en de Verenigde Arabische Emiraten. Carrefour heeft in Kenia bijvoorbeeld twee
winkelruimtes gekocht, maar naar verwachting worden er nog meer nieuwe
vestigingen gekocht door de supermarktketen in dit land. Hoewel het dus goed
gaat met het bedrijf, ziet de supermarktketen dit niet als reden om niet meer
uit te breiden. Omdat de supermarktketen uit blijft breiden en steeds succes
blijft boeken, stijgt het aandeel van de koers nog meer en wordt er door de
grote investeringen alsnog winst gemaakt.
Ook een uitbreiding binnen Europa
Daarnaast is Carrefour niet alleen bezig met
een uitbreiding buiten Europa, maar is de supermarktketen ook nog altijd
grotere delen van Europa aan het veroveren. Zo is Roemenië voorzien van een
ander concept van Carrefour (92 Market) en zijn er in dit land verder nog 27
Hupermarchés, 44 Espress winkels, 9 Contact winkels, 3 Supeco winkels en 1
online winkel te vinden.
Naast Roemenië, krijgt ook België een nieuwe
vestiging van Carrefour. Dit betreft de tweede winkel van een nieuw concept met
de naam Easy Caddy: een concept van Carrefour waarmee het bedrijf sinds 2013
experimenteert in België. De Easy Caddy winkels van Carrefour zijn opgericht om
het gat op te vullen tussen de kleine Express winkels van de keten en de grote
Market-supermarkten van Carrefour. Kortom: door de uitbreiding buiten Europa en
door het feit dat de supermarktketen ook nog altijd bezig is met een
uitbreiding binnen Europa, is de koers van het aandeel Carrefour weer helemaal
stijgende na een dal in 2012 en maakt de supermarktketen prachtige winsten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten