donderdag 9 april 2015

Ontwikkeling: minder schade door fraude in het Nederlandse betalingsverkeer

Uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is gebleken dat de schade door fraude in het Nederlandse betalingsverkeer in 2014 bijna is gehalveerd in vergelijking met het jaar daarvoor. Zo bedroeg het totale bedrag aan schade door fraude in het Nederlandse betaalverkeer in 2013 nog 33,3 miljoen euro, terwijl men in 2014 ‘maar’ 17,3 miljard euro aan schade door fraude met Nederlands betaalverkeer kon tellen. Daarnaast daalde niet alleen het totale schadebedrag door fraude met betalingsverkeer, maar is de schade door fraude met internetbankieren ook drastisch gedaald met 51 procent tot 4,7 miljoen euro. Zeker omdat internetbankieren steeds populairder is geworden en juist meer wordt gebruikt door de Nederlandse consument om betalingen te voldoen, is dit een opvallend gegeven. Hoe het komt dat de schade door fraude in het Nederlandse betalingsverkeer is gedaald en welke vormen van fraude in het Nederlandse betaalverkeer voornamelijk minder schade hebben opgeleverd, lees je in dit artikel.

Daling door fraudeaanpak en slimme consumenten
Er zijn twee redenen aan te wijzen voor de dalende schade door fraude in het Nederlandse betaalverkeer. Ten eerste wordt de daling in de schade verklaard door de gezamenlijke fraudeaanpak van banken, politie en justitie, die in 2014 zeer succesvol is geweest. Door deze gezamenlijke fraudeaanpak konden fraudeurs namelijk niet alleen gemakkelijker opgespoord worden, maar werden verdachte betalingen ook vaker tegengehouden. Voornamelijk de strijd tegen malware, waarbij criminelen de computers van consumenten besmetten met software om geld van online betalingen te onderscheppen, is in 2014 zeer succesvol geweest. Dit komt mede omdat de fraudedetectiesystemen van Nederlandse banken sterk zijn verbeterd, waardoor de schade van deze vorm van fraude in 2014 is gedaald met 90 procent tot 500.000 euro.

Daarnaast denkt NVB-voorzitter Chris Buijink dat de dalende schade niet alleen te verklaren is door de succesvolle gezamenlijke aanpak van banken, politie en justitie, maar ook aan de veranderende houding van de consument. Zo trapt de consument veel minder snel in de trucs van criminelen, waardoor het bedrag van de schade door fraude flink is gedaald. De reden dat de consument minder snel in de trucs van criminelen trapt, heeft onder andere te maken met een grotere bewustwording onder de Nederlandse consument door diverse nationale campagnes over fraude in het Nederlandse betalingsverkeer.

Ook minder schade door phishing en skimmen

Twee vormen van fraude die flink zijn gedaald, zijn phishing en skimmen. Deze vormen van fraude maakten in 2013 nog veel slachtoffers, terwijl het aantal slachtoffers en het bedrag aan schade in 2014 plotseling veel lager was. Waar er in 2013 nog veel schade werd geleden door phishing (het via internet achterhalen van betalingsgegevens) en skimmen (het plunderen van betaalrekeningen met gekopieerde passen), is de schade van deze vormen van fraude in 2014 namelijk flink gedaald. Zo was de schade van phishing in 2013 nog 4,7 miljoen, maar daalde dit bedrag in 2014 naar 3,9 miljoen. Bij skimmen was er in 2013 nog sprake van een schade van 6,8 miljoen, terwijl dit in 2014 nog ‘slechts’ 1,3 miljoen was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten