maandag 20 april 2015

Forse perikelen bij KLM, invloed op de opties?

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft steeds meer last van prijsvechters en concurrentie uit het Midden-Oosten. Ook een slepend cao-conflict bezorgde de luchtvaartmaatschappij de afgelopen tijd veel hoofdbrekens.

Personeelsstop en bezuinigingen

Al in het derde kwartaal van 2014 bleek de operationele winst van KLM met ruim een kwart gedaald. Ondanks de sterk dalende brandstofprijzen bedroeg de operationele winst slechts 256 miljoen euro. Natuurlijk zocht de luchtvaartmaatschappij actief naar middelen om het tij te keren. Op 27 november maakte topman Pieter Elbers een voorgenomen bezuiniging bekend van 700 miljoen euro. Deze taakstelling werd gespreid over de komende vijf jaar. Ook kondigde KLM een directe stop af op het aannemen van Nederlands en Aziatisch cabinepersoneel. De cabinebonden lieten direct weten dat het vertrouwen was beschaamd.

Vluchten geschrapt

De cao-onderhandelen die volgden liepen uit op een slepend cao-conflict. Op 19 maart zag KLM zich gedwongen een flink aantal vluchten uit het vluchtschema te halen. Het ging om 22 retourvluchten waarvoor de KLM stelde niet voldoende personeel te hebben vanwege het cao-conflict. De cabinevakbonden stelden hiertegenover dat een laag rendement op deze vluchten de werkelijke reden tot annulering was. Pas op 27 maart 2015 werd het cao-conflict opgelost. De luchtvaartmaatschappij voegde toen snel weer de geschrapte vluchten naar Colombia en Canada toe.

Dreamliner uitgesteld

De slechte kaspositie van KLM leidde tot verdere problemen. Voor 2015 stond een investering van 550 miljoen euro op het programma. Twee Boeings 787-9 Dreamliner stonden hiervoor in bestelling. Op 17 maart werd bekend dat KLM de levering hiervan heeft uitgesteld. Een grote tegenvaller, want de Dreamliner vliegt veel goedkoper. KLM heeft deze besparing nodig om te kunnen overleven. Wel zal het voor oktober geplande toestel gewoon worden geleverd. Dit zal op Bahrein gaan vliegen.

Grote belangstelling beleggers

Beleggers lijken intussen niet aan de luchtvaartmaatschappij te twijfelen. Op 10 april werd bekend dat Air France-KLM vanwege grote belangstelling haar recente achtergestelde obligatielening verhoogt met 200 miljoen euro. Hiertegenover stelt Air France-KLM zich ten doel haar nettoschuld met 0,2 miljard euro te verlagen.

Binaire opties Air France-KLM


Je kunt trouwens Binaire opties handelen op aandelen Air France-KLM. Het begint bij de keuze voor de juiste broker. Bekijk bijvoorbeeld eens deze review van Optie24.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten