zaterdag 2 mei 2015

Carrefour: 2014 was een goed jaar


De Franse supermarktketen Carrefour heeft in 2014 een goed jaar gehad. Zo bedroeg de operationele winst van de supermarktketen in 2014 ruim 2,4 miljard euro en heeft Carrefour een winststijging genoten van 11 procent in vergelijking met 2013, waardoor 2014 zeker een succesvol jaar genoemd kan worden.
De supermarktketen doet overigens al langer goed, want ook in het jaar 2013 boekte men goede resultaten. In dit jaar kwam de oplevering van de winst voornamelijk voor rekening van de Franse thuismarkt, maar in 2014 lijkt met name Zuid-Amerika te hebben bijgedragen aan de goede resultaten van Carrefour.

Een stijgend aandeel

Daarnaast heeft Carrefour niet alleen goede resultaten geboekt op het gebied van operationele winst, maar is ook de koers van het aandeel nog steeds stijgende. Zo sloot de koers van het aandeel Carrefour op vrijdag 6 maart op 31,05 euro: een niveau dat sinds mei 2011 niet meer behaald was door de supermarktketen. In 2012 was er zelfs een dieptepunt in de lijn van het aandeel van Carrefour, maar de supermarktketen lijkt nu helemaal genezen te zijn van de slechte koers van het aandeel van dat jaar.

Een stijgende koers door projecten buiten Europa

De reden dat de koers van het aandeel nog steeds stijgt, heeft onder andere te maken met het feit dat Carrefour nog steeds bezig is met veel nieuwe projecten. Zo blijft het bedrijf zich ontwikkelen en uitbreiden, onder andere in Kenia, Oman, Qatar, Koeweit, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten. Carrefour heeft in Kenia bijvoorbeeld twee winkelruimtes gekocht, maar naar verwachting worden er nog meer nieuwe vestigingen gekocht door de supermarktketen in dit land. Hoewel het dus goed gaat met het bedrijf, ziet de supermarktketen dit niet als reden om niet meer uit te breiden. Omdat de supermarktketen uit blijft breiden en steeds succes blijft boeken, stijgt het aandeel van de koers nog meer en wordt er door de grote investeringen alsnog winst gemaakt.

Ook een uitbreiding binnen Europa

Daarnaast is Carrefour niet alleen bezig met een uitbreiding buiten Europa, maar is de supermarktketen ook nog altijd grotere delen van Europa aan het veroveren. Zo is Roemenië voorzien van een ander concept van Carrefour (92 Market) en zijn er in dit land verder nog 27 Hupermarchés, 44 Espress winkels, 9 Contact winkels, 3 Supeco winkels en 1 online winkel te vinden.
Naast Roemenië, krijgt ook België een nieuwe vestiging van Carrefour. Dit betreft de tweede winkel van een nieuw concept met de naam Easy Caddy: een concept van Carrefour waarmee het bedrijf sinds 2013 experimenteert in België. De Easy Caddy winkels van Carrefour zijn opgericht om het gat op te vullen tussen de kleine Express winkels van de keten en de grote Market-supermarkten van Carrefour. Kortom: door de uitbreiding buiten Europa en door het feit dat de supermarktketen ook nog altijd bezig is met een uitbreiding binnen Europa, is de koers van het aandeel Carrefour weer helemaal stijgende na een dal in 2012 en maakt de supermarktketen prachtige winsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten