donderdag 20 juli 2017

Spellen van Hasbro flink in trek

Ook in de wereld van het speelgoed wordt stevig zaken gedaan. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de cijfers die speelgoedfabrikant Hasbro vorige week presenteerde.

Fysiek en online spelen

Het Amerikaanse bedrijf is na Lego en Mattel de nummer 3 in de wereld. Zowel de omzet als de winst ging het afgelopen kwartaal flink omhoog. Het gaat bij de verkoop van producten niet alleen meer om fysieke spellen, ook online wordt er flink veel omgezet.

Monopoly flinke winstgenerator

Hasbro bezit de rechten van het monopolyspel. Al decennia lang is dit spel wereldwijd een hit. In vele landen werden evenzovele versies uitgegeven, met daarop de straatnamen die passen bij het land. Het is Hasbro inmiddels ook gelukt om een online versie van het spel te presenteren. Het bedrijf heeft hiermee zoveel succes, dat deze vorm van online gaming de winst stevig in opwaartse richting duwt.
Omzet en nettowinst omhoog
Hasbro verkocht in het afgelopen kwartaal 2,2 procent meer speelgoed en zette daarmee een omzet neer van 849,7 miljoen dollar. Hasbro zelf gaf aan dat het al rekening had gehouden met de mooie cijfers. De nettowinst die het bedrijf wist te genereren, verbaasde echter menig analist. Door een stijging met 41 procent kwam die nettowinst uit op bijna 69 miljoen dollar. Hiermee steeg de winst per aandeel tot maar liefst 0,54 dollar.

Ook verkoop fysiek speelgoed stijgt


Hasbro lijkt zich tegen de stroom in goed staande te houden. Werd eigenlijk algemeen aangenomen dat fysiek spelmateriaal zijn langste tijd heeft gehad, het bedrijf bewijst het tegendeel. Zo steeg bijvoorbeeld de verkoop van de traditionele bordversies van Cluedo en Monopoly. Ook met de poppen Cinderella en Frozen boekte de onderneming groot succes. Het wist voor deze poppen in een eerder stadium de rechten te vergaren van het Disneyconcern en zet nu met veel succes deze filmidolen in de markt. Daarnaast doen de Nerf- en Transformer-producten het prima. Hasbro wordt in deze gevallen vergeleken met concurrent Mattel, dat onlangs juist tegenvallende cijfers presenteerde. Bij Mattel zijn die deels te verklaren uit de afnemende verkoop van Barbiepoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten